lørdag den 19. april 2008

EMMA GAD




Emma Gad, dansk forfatterinde, født d. 21. jan 1852 og levede til d. 8. jan 1921.
"Satiren er næsten altid forenet med et elskværdigt, forsonende lune.... ", "Fru Gad var aktiv i mange forskellige slags velgørende og almennyttige formål. Hun fik i 1905 fortjensmedaljen i guld" (citeret fra; Store nordiske konversations leksikon - en nordisk encyklopædi, red. af Magister P.A.Rosenberg, Forlag: Store nordiske konversations leksikon 1917).

Link til hvis du vil læse lidt mere om Emma Gad:
http://http//www.kvinfo.dk/side/170/bio/1294/%20-/

Den mobile Emma Gad:
http://http//netnyt.tdconline.dk/publish.php?id=1105#ol_A

Link til historien omkring telefonens oprindelse:
http://http//da.wikipedia.org/wiki/Alexander_Graham_Bell
http://http//da.wikipedia.org/wiki/Antonio_Meucci


Emma Gad beskriver brugen af telefonen med et farverigt og til tider dramatisk sprog. Citet; "Tilhænger af Fortidens Liv i Modsætning til vor modernes Tilværelse, iundlader ikke at benytte sig af dette tyranniske men uundværlige Hjælpemidlet i Samkvemmet"
Fru Gad pointere vigtigheden af telefonhøfligheden samt pligterne mod andre tilstedeværende. Hun sætter nogler retningsregler op som jeg vil referer og som lyder følgende:




  • Sæt telefonen ud af funktion under måltider samt vigtige samtaler.

  • Hvis man ringes op mens man har besøg, så husk at undskylde overfor den besøgende.

  • Det er uhøfligt at have længere telefonsamtaler mens man har besøg, så undskyld derfor overfor den der har ringet op og bed dem om at ringe igen senere.

  • Læge, tandlæge, præst og lign. bør have en anden til at passe sin telefon under sin modtagelsestid.

  • Vær høflig i telefonen. Først mod damen (telefonoperatøren), dernæst mod den man skal tale med.

  • Først spørger man om det er hos den man ønsker at ringe op - dernæst siger man sit eget navn og spørger efter den i husstanden man ønsker at tale med. Svaret bør være at man siger; et øjeblik, for at se om vedkommende er hjemme. Dette giver nemlig mulighed for at undgå samtalen.

  • Selvom en samtale er ubehagelig er det meget uhøfligt at ligge røret på uden at have sagt farvel.

  • Sørg for ikke at gøre telefonsamtalerne for lange idet andre måske prøver at ringe op og får det irreterende svar "Optaget".

Og den bedste efter min mening (direkte citat) :-)



  • "Naar Den man taler med, er bogstaveligt talt uafrystelig, kan man ved med smaa Mellemrum at trykke let paa Gaflen, momentvis afbryde Strømmen. Man siger saa; Er De der endnu! Hallo! Apparatet er nok i Uorden! Naa ja, vi var jo for Resten færdige. Farvel og paa Gensyn"

Emma Gad der i Takt og Tone beskriver disse høflige retningsregler i forbindelse med brugen af telefonen, prøver at gøre disse samtaler så gnidningsløse som muligt for alle involverede parter. Og en lille hvid løgn kan være nødvendig for at respektere hjemmet samt omgivelserne.


Men hvad mener andre om denne holdning idag og hvor meget eller hvor mange af disse ovenstående eksempler kan vi nikke genkendende til idag? Hvor mange har ikke fortalt en lille hvid løgn for at slippe af med den man taler med?








1 kommentar:

Kleopatra sagde ...

Hvide løgne kan være en ok måde at komme ud af en langvarig samtale, synes jeg. Det er en måde at tage hensyn til sig selv og modparten på.

Jeg havde egentlig en forventning om at der også var et punkt med afslutning af telefonsamtaler. Jeg har lært fra barnsben at den som ringer op også afslutter opkaldet...

Men jeg har ved samtale med nogle mennesker oplevet at de ikke kender denne regel. Den står måske ikke klart for de fleste, men jeg synes da at de fleste benytter den.

Hvad er din kommentar?

Malene